Vliegende kokosnoten - Reisverslag uit Balapitiya, Sri Lanka van Chriske Barneveld - WaarBenJij.nu Vliegende kokosnoten - Reisverslag uit Balapitiya, Sri Lanka van Chriske Barneveld - WaarBenJij.nu

Vliegende kokosnoten

Door: Christiane

Blijf op de hoogte en volg Chriske

19 November 2012 | Sri Lanka, Balapitiya

Ayu Bo wan

Lieve Familie en Vrienden, 

Even een snel berichtje (dat misschien een beetje lang kan worden) uit het zonnige Sri Lanka. Jullie zitten vast aan de pepernoten en Overvecht is vast weer rijkelijk versierd met kerstversiering, ik begeef me nu weer in een compleet andere wereld! Ik moet wel zeggen dat ik thuis een beetje ga missen en al mijn lieve vriendjes en vriendinnetjes maar ik geniet hier nog steeds elke dag. 

Voor ik het vergeet zal ik even mijn nieuwe adres noteren die sommige hadden gevraagd :) : 

Chriske van Barneveld 
Mrs, Senanee De Silva 
305, Galle Road, 
Pathegama, 
Balapitya, 
Sri Lanka. 

Van India afscheid nemen was uiteindelijk moeilijker dan ik had verwacht. Diwali was een hele leuke dag met Tempel bezoekjes, Veel vuurwerk, zoetigheid en tot slot gingen we gezellig met zen alle naar de Film. Woensdag moest ik dan afscheid nemen van de Geetha Family. Geetha was geheel in tranen maar ik heb haar beloofd om ooit terug tekomen, het waren zeer bijzondere mensen. Toen ik woensdag in Chennai was geland ben ik het Guest inn Guest house gaan zoeken. Het heeft de taxidriver een uur gekost om het te vinden en toen we het uieindelijk hadden gevonden had ik bij aankomst nog steeds enige twijfels. Toen ik namelijk binnen werd gelaten waren ze niet geheel op de hoogte van mijn komst, lag er een man op de vloer te slapen en leek het meer een huis, tuin(die er niet was) en keuken huis. Maar ze hebben me een kamer gegeven die aan de woon kamer grensde en dat zag er prima uit. 
Na vele Highlights van Chennai te hebben opgezocht heb ik het donderdag bij de Spencer wall gehouden. Ook heb ik nog in Chennai van het thuis bezorgings systeem van Pizza Dominos gebruik gemaakt, en het is met vlag en wimpel geslaagd. 
Vrijdags vertrok ik dan naar Chennai Airport. Het was wel een beetje tas waar ga je met het meisje heen scenario aangezien ik mijn Backpack in een waterdichte tas had gedaan en vervolgens de tas had opgevult met handdoeken en kadootjes. Ook was er natuurlijk nergens een karretje te vinden voor mijn tas waardoor ik door vele werd nagekeken toen ik opzoek was naar de intjeck balie van Jet airways en tegelijkertijd mijn Mega tas ontarmde of meesleepde over de vloer. 

Voor de rest ging de vlucht geheel volgens planning en landde ik om 8 uur in de avond in Colombo Airport Sri Lanka. Wel was ik zo slim om de project abroad instructies bij aankomst mail over te slaan met lezen ( of in iedergeval niet op te slaan in mijn geheugen) waardoor ik maar Richi van het Social team ging bellen. Hij heeft mij vervolgens geholpen om mijn naam bordje te vinden bij een taxi bedrijf op het vliegveld wat onder een stapel papieren lag :p Na een uurtje nog even gewacht te hebben tot dat de taxidriver was gearriveerd (in Sri Lanka is geduld ook handig haha) ging ik dan eindelijk naar het tropical inn hotel. De volgende dag kwam Richi mij op halen en vertrokken we met de bus naar "Galle". Die avond kwamen we savonds aan op een strand vlakbij Galle en daar bevonden zich ook een paar andere vrijwilligers. Ik was die dag een geschiedenis les over Sri Lanka, Ac Busrit, gefrituurde garnalen en een ervaring in de Divingsclub rijker. De volgende dag stond op de planning surfen maar omdat de meeste toch het uitslapen verkozen en ik die dag om 12 uur naar mijn gastgezin ging, heb ik het surfen verplaats naar een ander weekend. Ik had die ochtend muesli besteld maar in Sri Lanka valt onder muesli rijst met geraspde kokos snippers! Dat was toch een beetje een teleurstelling whaha. 

In mijn gastgezin bivakkeer ik nu in luxe! Ik heb na 10 weken India weer een douch tot mijn beschikking, ik deel mijn kamer nu met 1 vrijwilliger i.p.v. van met 5 en ik krijg de hele dag door fruit van het gastgezin! Ik woon nu wel een beetje in een uitgestorven dorpje aan het strand maar met de bus ben je binnen een uurtje in Galle, in 2 uur in Colombo en het dorpje beschikt over een postkantoor en een mini super marktje met nutella. 

Mijn project is tien minuten op de fiets :) Kan ik weer een beetje wat aan beweging gaan doen. Wel is mijn band al lek, maar dat probleem ga ik morgen oplossen. Vandaag heb ik mijn introductie gehad in het weeshuis. Het zijn allemaal hele lieve kindertjes en ze willen allemaal mijn hand vasthouden, met mijn haren spelen (het luizen alarm is helaas al afgegaan) en weten waar ik vandaan kom. Morgen begint mijn dag om 6.15 om de kinderen te helpen met koken, aankleden en wassen. Ook hoort schoonmaken tot mijn taak beschrijving. Deze middag heb ik al een ICT les gegeven. Wel had ik 1 computer tot mijn beschikking voor 15 kinderen en vonden ze dansen toch een leukere activiteit. Aangezien ik mijn les niet had kunnen voorbereiden en het mijn eerste dag was vond ik het geen probleem. 

Smiddags werken we er met 4 vrijwilligers en verdelen we de Engelse lessen, ICT (beetje creativiteit er om heen bedenken om het een ict les te noemen) lessen, handarbeid lessen en sport activiteiten. Onze grootste taak is eigenlijk om de meisjes te motiveren om te leren en liefde en aandacht te geven. Ik ben heel benieuwd wat morgen gaat brengen. Om kwart over 5 gaat mijn wekker. 

Samen met mijn Britste vriend Richie (social worker) ga ik een plekje zoeken voor de donaties :) Iets wat ze echt nodig hebben. Ook is er een weeshuis in de buurt met kinderen onder de drie jaar wat eigenlijk bestaat uit een lege kamer met groente kistjes met kindertjes er in. Daar zouden ze veel kunnen gebruiken, de verhalen over dat weeshuis zijn heel heftig. Ik houd jullie op de hoogte. 

Dit was het weer. Nu snel slapen, morgen staat er een lange dag op de boeg met vele nieuwe indrukken. 

Sri Lanka is trouwens ook met alles tot nu toe een wereld van verschil dan in India. Er zijn natuurlijk ook veel overeenkomsten. Maar Sri Lanka kan je wel een stuk rustiger, relaxter, schoner en de vrouwen in Sri Lanka dragen bijv. een lange rok met top (Ik ga alle sarrees missen!),

Liefs Chriske. 

Ojaa een grappig weetje woensdag gaan we met het hele weeshuis de tuin snoeien. We hadden wel bedacht dat het misschien handig is om helmen aan te schaffen voor alle vallende kokosniten :p haha 

  • 19 November 2012 - 21:48

    Anneke Nieman-Dijk:

    Hoi Chriske,
    al vanaf het begin met jou "mee op reis"...
    Leuk om je verhalen te lezen.
    Bijzondere dingen maak je mee.
    Ik blijf je volgen hoor.
    groetjes,
    Anneke Nieman

  • 23 November 2012 - 17:19

    Hennie En Han Karsemeijer:

    Dag Chriske,
    wat leuk om jouw verhalen zo te volgen. Wij hopen dat je het naar je zin hebt met jouw project in Sri Lanka.
    de hartelijke groet van Hennie en Han

  • 25 November 2012 - 15:42

    Marijke De Graaf:

    Hoi Chriske,
    Bijzonder om je reisverslagen te lezen.
    Wil je ook een snelle beterschap wensen.
    Leef met je mee.
    Een hartelijke groet vanuit Tienhoven,
    Marijke de Graaf.

  • 25 November 2012 - 18:17

    Britt:

    Klinkt allemaal weer heel leuk en bijzonder om mee te maken!
    Zal wel fijn zijn om nu even over wat meer 'luxe' te beschikken!
    Hoop dat je een goed doel kunt vinden voor de donaties maar dat gaat vast en zeker helemaal goedkomen! We houden contact en ik kan niet wachten om je in april te zien:) Woeheoe dan laat ik je alle hoeken van NY zien! Haha

    xxxxx en heel veel succes met alles!

  • 25 November 2012 - 23:36

    Nel Grootendorst:

    Hallo Chriske. Allereerst beterschap gewenst. Hoorde vanmorgen in de kerk dat je in het ziekenhuis geweest bent. Verder vindt ik het fantastische verslagen die je maakt. Leuk te lezen wat je allemaal meemaakt.Regelmatig kijk ik even of je weer wat geschreven hebt.

    Ik wens je verder nog een heel goede tijd toe in Sri Lanka.
    Een hartelijke groet vanaf de Middenweg.
    Nel Grootendorst

  • 26 November 2012 - 06:05

    Chriske Van Barneveld:

    Dankjullie allemaal voor jullie lieve reacties :) vanmiddag weer naar het ziekenhuis. Ik hoop dat ik snel op knap en weer snel in het weeshuis kan helpen :) jullie ook een hele leuke tijd toegewenst, en ik hoop dat jullie niet weg waaien ;) liefs en dikkeknuffel chriske

  • 28 November 2012 - 21:20

    Ineke:

    Hoi Criske, wat fijn om je verhalen te lezen. Prachtig werk wat je kan doen. En ook nog beterschap hoor. , lieve groet, Rene en Ineke Griffioen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chriske

Lieve Familie&Vrienden, Via mijn blog houd ik jullie op de hoogte van al mijn reis avonturen! Mijn aankomende reis gaat weer naar het fascinerende en mooie India. Liefs chriske

Actief sinds 02 Mei 2012
Verslag gelezen: 726
Totaal aantal bezoekers 23559

Voorgaande reizen:

30 April 2016 - 06 Juni 2016

Stage ~ Umang

29 Juli 2012 - 28 Januari 2013

My Big Adventure

Landen bezocht: