Leopolds spotten & Dansen op Blof - Reisverslag uit Balapitiya, Sri Lanka van Chriske Barneveld - WaarBenJij.nu Leopolds spotten & Dansen op Blof - Reisverslag uit Balapitiya, Sri Lanka van Chriske Barneveld - WaarBenJij.nu

Leopolds spotten & Dansen op Blof

Blijf op de hoogte en volg Chriske

17 December 2012 | Sri Lanka, Balapitiya

Lieve Familie&Vrienden,

Over 5 weekjes ga ik weer naar huis! Wat gaat de tijd toch snel. De eerste weken in Sri Lanka waren niet geheel een daverend succes maar nu heb ik het weer reuze naar mijn zin :) Ik denk dat het eet patroon en het klimaat in India niet bevorderend was voor mijn gezondheid haha! Opzich is mijn wond goed genezen en heb ik nu een mooi aandenken aan sri lanka, moeten we maar denken! Maar helemaal gezond wil ik mij zelf nog niet noemen, maar ben wel weer volop aan de slag met alles :)

In nederland zitten jullie vast volop in de kerstsfeer en heeft de Sint weer het land verlaten! Ik hoop dat het met jullie allen weer goed gaat :) Als ik terug ben kom ik gezellig bij iedereen die dat leuk vind langs om te koken (en bij te kletsen wat er de afgelopen 5 maanden allemaal is gebeurt, reuze nieuwgierig).

Ik wil ook iedereen bedanken van wie ik leuke kaartjes heb ontvangen :) Ook mama's pakketje heb ik ontvangen (de tekening van Bastiaan hangt boven mijn bed :)) en het pakketje van Henkjan (ik ben niet de enige die lang kan schrijven(a), ik vond het heel leuk).

7 December had ik een Social dag. Alina en ik stonden weer in alle vroegte op (vroeg opstaan behoort niet tot het rijtje "dingen die ik leuk vind!" , word leuk in de zorg haha) om de bus te pakken naar panadura. Ik heb die dag een schooltje geschildert met twee andere Nederlanders. Reuze gezellig :) Alle tafeltjes, stoeltjes en kastjes zijn weer mooi roze en blauw geschildert. Nadat het hele team weer bijelkaar was zijn Maren, Alina en ik richting Colombo gegaan. Vanwege een feestdag (wie van vrije dagen houd, emigreer naar Sri Lanka ;)) was het reuze druk. Het duurde ook even voordat we vanuit Colombo een bus hadden te pakken naar Kandy. Het was een lange zit aangezien we non-stop file hadden. Onderweg wel een Britt genaamd Andy ontmoet die ons vervolgens het gehele weekend heeft vergezeld. In Kandy kwamen we in een prima GuestHouse terecht. Zaterdags hebben we een culturele dag gehad! Voor 1000 rupee p.p. werden we de hele dag rond gereden. Van een olifanten weeshuis, SpiceGarden(onze gids was zeer lachwekkend), Tea factory tot de tuinen van Kandy waar we onze ogen hebben uitgekeken naar de grote hoeveelheid vleermuizen, meest vreemde bomen en rond vliegende aapjes!
Zondag hebben we de Tempel van Kandy bezocht, nieuwe slippers gekocht en de KFC onveilig gemaakt. Daarna zijn we weer richting onze host families gegaan.

Mijn host mama heeft een nieuw project gestart : " hoe kook ik Chriske vriendelijk eten"! Ze heeft ontdekt dat uien niet mijn favourite zijn, dat ik banana pancakes lekker vind ( maar elke dag toch iets te veel van het goede is ), ik van tosti's met ei hou (maar dat toch ook wel iets te veel van het goede is omdat voor de overige twee maaltijden per dag te maken haha ) en dat fried chicken in de smaak valt.

Ook heb ik mijn Visa zonder problemen kunnen regelen :) Ik had mijzelf voorbreid op een lange dag uren wachten en papier werk invullen. Maar achteraf vielen al mijn verwachtingen mee :) Ik heb maar drie uurtjes moeten wachten, uiteraard geld neer moeten leggen als Nederlanderen ik kreeg alleen de vraag of mijn vakantie leuk was?!

Dit weekend ben ik naar het Yala National park gegaan en Tangalle. We waren met een groep van 9 man (Maren, Alina, Andy, Josephine, IsaBel, Andy en twee Finse reizigers). De tocht naar Yala was natuurlijk weer uiterst bijzonder. Ze hadden ons van te voren gewaarschuwd dat we in de slome bus naar Tissa waren ingestapt, maar omdat de bus aardig snel ging kwamen wij er pas na een paar uur achter waar "het begrip sloom" voor staat! We zijn nu vele afvallige dorpjes, weggetjes en natuurparken rijker, we hebben veel gepasseerd!
De volgende dag zaten we om 5 uur in twee jeeps klaar om de beruchte leopold, olifanten, vele vogeltjes, krokodillen, bambi's, buffalo's en aapjes te spotten. We hebben alles gezien en onze Gids dacht soms dat we in een race spelletje zaten! Zelfs het rij gedrag van Freddie (onze gids in Tanzania) was niks vergeleken met deze man! Aan het eind van de middag zijn we richting Tangalle gegaan om nog even te genieten van het strand, de volgende dag zijn we aan het einde van de middag weer opgesplits om verder te reizen of zoals ik weer naar het gastgezin te gaan.

Nu over het weeshuis waar ik de afgelopen tijd aardig druk ben! We maken lange dagen en het werk is intensief (we zijn met twee vrijwilligers). De leeftijd is namelijk van 4 tot 17, 40 kindertjes totaal dat is dus veel aandacht dat we moeten verdelen. Maar alles bijelkaar geniet ik er elke dag. Alle kindertjes zijn zo lief, enthousiast en leergierig (bij leergierig zijn er wel enige uitzonderingen haha). Het word heel lastig om van ze afscheid te nemen. Je ziet heel erg hoe verschillent kinderen kunnen zijn. De een staat constants voor zich uit te dromen, de ander heb ik alleen tussen de school boeken gezien of in de keuken.

S'ochtends help ik de kleine kinderen met aankleden en wassen. Ook hoort schoonmaken van het gehele weeshuis en de tuin tot onze taakbeschrijving. Gelukkig helpen alle kinderen zonder zeuren mee. Maar het voelt ook wel een beetje vreemd om een vierjarig meisje met een giga stok met stro (bezem) door de tuin heen en weer te zien vegen of een kruiwagen te zien duwen. Je gunt ze zoveel meer.

In de middag is onze grootste taak de oudere kinderen Engelse les te geven. Maar we maken er ook wel eens een dansles (shakira is hun favourite en om Blof mieten ze erg lachen!) van of we plannen een les " hoe gaan we met elkaar om" les in. Aangezien er helaas ook gepest word! Soms worden er jurken verstopt. En als je er maar 1 hebt is dat toch een probleem.

Maar er word ook veel gelachen :) Vooral toen ik op een dag een korte broek aan had, dachten ze allemaal dat ik in mijn pyjama aan kwam zetten! De hoofd van het weeshuis vond het geen probleem. Maar toen ze vandaag vergeten waren te vertellen dat er ouders op bezoek kwamen (sommige kinderen hebben ouders maar zijn door de regering in het weeshuis geplaats door verschillende redenen) hebben Alina en ik ons drie uur moeten verstoppen aangezien onze kleding haha.

De kinderen noemen mij Sister, Christiane of Teacher Teacher. Ze vragen allemaal of ik hun grote zus mag zijn en hebben altijd grote fantasieen over ouders in Canada, Hawaii of Nieuw-Zeeland.

Morgen ga ik naar Galle om een FirstAid kit aan te schaffen. Dat is namelijk zeer nodig. De kinderen hebben vele schaafwonden, open wonden en oor infecties. Vorige week kwam de overheid en een dokter langs om het weeshuis te tjecken en de kindertjes. Het is een goed initatief maar vond het toch bijzonder dat de dokter niet opkeek van oorinfecties, bloedende wonden, vreemde uitslag en ontstoken brandwonden!

Donderdag staat op de planning het weeshuis schoon maken met schoonmaak middelen in plaats van alleen met bezems en water. Ik denk dat de toiletten er erg op voor uit gaan. Ik ben na India en Sri Lanka vele kwaliteitem rijker geworden! Voor schoonmaken draai ik mijn hand niet meer voor om(al blijf ik niet begrijpen waarom we dat om 6 uur in de ochtend moeten doen?!).

In het weekend vertrek ik naar de AdemsPeak om 6000 tredens te beklimmen en vervolgens te genieten van ze zonsopgang :) Kerstvier ik met vrienden op het strand. Het zal een totaal andere ervaring zijn. Maar dan heb ik dat ook weer meegemaakt zullen we maar denken!

Voor 1 Januari ga ik met de oudste kinderen en sommige vrienden het hoogstnodige in het weeshuis schilderen. Ben heel benieuwd hoe het gaat lopen en hoe het word. Ook geef ik 31 December de nieuwe kleding en de FirstAid kit :)
Ik zou heel veel foto's maken en kan iedereen die mij heeft gesponserd niet vaak genoeg bedanken! Als ik terug ben in Nederland krijgt iedereen een uitgebreid verslag :)

Ik wens iedereen alvast hele fijne kerstdagen en een HEEL gelukkig nieuw jaar :) Geniet van je familie, het leven en de kansen die je hebt. Natuurlijk is het leven ook in Nederland niet altijd leuk en soms geheel onbegrijpelijk! Voor die mensen wens ik veel kracht en optimisme toe :)

In het nieuwe jaar zal ik jullie weer op de hoogte stellen van mijn laatste weken in Sri Lanka! ;)

Liefs en hele Dikke Knuffel Chriske

Ojaaa, ik heb een kerstboom gespot in Sri Lanka. Namelijk in de McDonalds waar ze zelfs kerstmuziek draaien! Haha

  • 17 December 2012 - 19:39

    Bobbie :

    Wat heerlijk om al die verhalen te lezen Chris, ben blij dat je het zo naar je zin hebt! Ik mis je en kijk uit naar de dag dat je terug komt!

    liefs

  • 17 December 2012 - 19:41

    Martine:

    Lieve Chriske,

    Wat heb je weer een leuk verslag geschreven. Ondanks je vervelende start vind ik dat je het heel goed hebt gedaan. Geniet nog even de laatste weken van alle dingen die je nog gaat doen. Kerst op het strand en schoonmaken op nieuwjaarsdag zal je waarschijnlijk niet veel meer doen.
    Ik zal Bastiaan vertellen dat zijn tekening boven je bed hangt. Hij zal erg trots zijn denk ik.
    Veel liefs en tot over een paar weken,

    Boris, Martine, Sophie en Bastiaan

  • 17 December 2012 - 19:58

    Mama:

    Wat een mooi verslag. Fijn dat we zo een betje kunnen meegenieten. Ik kan mij zo goed voorstellen dat het je moeilijk lijkt om afscheid te moeten gaan nemen over vijf weken. geniet er nu maar goed van en geef de kinderen maar veel aandacht en liefde. Wij kunnen ook nijet zonder maar daar krijgen ze zo weinig. Veel liefs,mama

  • 18 December 2012 - 10:27

    Jacqueline:

    heey Chriske
    wat een verhalen zeg, wat maak je veel mee! erg leuk om te lezen! Je bent wel een sterke meid hoor dat je dit allemaal doet en ook zelfs als je ziek word dat je gewoon het positieve erin blijft zien :) maar lijkt me een mooie beleving. als je nog eens zulk vrijwilligerswerk gaat doen wil ik wel mee hahaa! Succes met je laatste paar weken en alvast een leuke kerst en goede jaarwisseling gewenst!!
    xx Jacqueline en Christophe

  • 18 December 2012 - 11:01

    Annie Odijk:

    Hallo Chriske.

    Ik heb je verslag weer gelezen,Je maakt er wat mee dat kunnen wij ons nauwelijks
    voorstellen.Ik hoop dat je nog wat geld bij elkaar krijgt voor die kinderen Het gaat gelukkig weer
    beter met je ik maakte me wel zorgen.
    Het lijkt me wel moeilijk in zo,n kindertehuis waar ze zo weinig hebben.
    Je hebt gelukkig ook andere leuke dingen en je ziet veel.
    Nou ik wens je nog een goede tijd toe,wij denken veel aan je en bidden voor je.

    Een dikke knuffel van ons.
    Oma en Dick.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chriske

Lieve Familie&Vrienden, Via mijn blog houd ik jullie op de hoogte van al mijn reis avonturen! Mijn aankomende reis gaat weer naar het fascinerende en mooie India. Liefs chriske

Actief sinds 02 Mei 2012
Verslag gelezen: 689
Totaal aantal bezoekers 23541

Voorgaande reizen:

30 April 2016 - 06 Juni 2016

Stage ~ Umang

29 Juli 2012 - 28 Januari 2013

My Big Adventure

Landen bezocht: