Stage ~ Umang - Reisverslag uit Tienhoven, Nederland van Chriske Barneveld - WaarBenJij.nu Stage ~ Umang - Reisverslag uit Tienhoven, Nederland van Chriske Barneveld - WaarBenJij.nu

Door: Chriske

Blijf op de hoogte en volg Chriske

11 Maart 2016 | Nederland, Tienhoven

Lieve vrienden, familie en studiegenoten,

In april ga ik weer naar India toe. Voor mijn opleiding heb ik de mogelijkheid om een Vrije stage te lopen(5 weken). Toen ik dit hoorde had ik de keus al snel gemaakt. De vorige keer heeft het project "Umang" mij zo geraakt en geïnspireerd dat ik wist dat ik hierna terug wilde keren.

Al mijn inentingen heb ik weer gehaald en dit keer zou ik mij beter inlezen in het ontwijken van buikinfecties en abcessen :-)

Umang is een meervoudig gehandicapten zorgboerderij. Het ligt 2 uur van Mumbai vandaan in de bergen.

Mijn zusje is geadopteerd uit het weeshuis Bal Anand in Mumbai. De baas van het weeshuis (Sulu) liep tegen het probleem aan dat er veel meervoudig gehandicapten kinderen te vondeling gelegd werden. Met heel veel liefde wilde ze voor die kinderen zorgen maar als die kinderen 18 jaar worden mogen ze niet meer in het weeshuis blijven. Ze kon die kinderen niet zomaar loslaten en op straat zetten. Samen met een stichting uit Nederland heeft ze toen een plan gemaakt. Ze hebben een stuk grond gekocht buiten Mumbai, vanuit een dorre vlakte zijn ze begonnen aan een prachtig project genaamd: Umang. De meervoudig gehandicapten kinderen uit Bal Anand mogen hun hele leven wonen op Umang. Toen ik in 2012 naar Mumbai af reisde heb ik Bal Anand en Umang bezocht. Er waren toen al huizen voor de bewoners, een keuken, gezamenlijke ruimte en schuur(met geit) gebouwd. Daarnaast was er ook een groente tuin.

Nu (vier jaar later) hebben ze ook een vrijwilligershuis, gezondheidspost en een workshopgebouw erbij gekregen.

Samen met mijn moeder ga ik daar vijf weken vrijwilligerswerk doen. We helpen de bewoners met de gewoontes van de dag. Daarnaast is er de mogelijkheid om in de middag workshops te geven(Denk aan Engelse les of kunstzinnige activiteiten).

Via waarbenjij.nu zou ik jullie op de hoogte houden van al mijn nieuwe indrukken en avonturen!

Op de onderstaande link kunnen jullie meer lezen over het project:

Het is een prachtig en liefdevol project. Helaas is het project geheel afhankelijk van donaties. De kinderen/bewoners hebben veel begeleiding en medische kosten nodig. Daarnaast is er nog niet voor iedereen plek op de zorgboerderij. Er moeten nog meer slaapgebouwen worden bijgebouwd. Als je dit leest en denkt ik wil die kinderen/bewoners financieel een klein beetje helpen dan kan je contact zoeken met mij :) Het is ook mogelijk om een kind te sponsoren.

Liefs Chriske
chriske123@hotmail.com

• 01 Mei 2016 - 14:23

Anneke Nieman-Dijk:

goede reis en ik volg jullie graag!!!!

Verslag uit: Nederland, Tienhoven

Lieve vrienden, familie en studiegenoten,