Van Verfkwarsten tot Fotograaf! - Reisverslag uit Balapitiya, Sri Lanka van Chriske Barneveld - WaarBenJij.nu Van Verfkwarsten tot Fotograaf! - Reisverslag uit Balapitiya, Sri Lanka van Chriske Barneveld - WaarBenJij.nu

Van Verfkwarsten tot Fotograaf!

Door: chriske

Blijf op de hoogte en volg Chriske

21 Januari 2013 | Sri Lanka, Balapitiya

Lieve Familie & Vrienden,

Dit Word mijn eenna laatste reisverslagje! Ik hoop dat het met jullie allemaal weer goed gaat :) Als ik over een weekje (aanstaande Zondag) weer terug ben zou ik er voor zorgen dat ik weer geheel op de hoogte ben van jullie ;)
Het voelt zo raar om zo weer thuis te zijn. Momenteel begeef ik mij in zo'n andere situatie dan thuis, het is bijna niet te bevatten. Maar ondanks dat ik de warmte, alle bijzondere mensen die ik de afgelopen maanden heb ontmoet en het reizen ga missen, kijk ik er ook weer onwijs naar uit om weer naar huis te gaan. Jullie allemaal weer te knuffelen, te bombaderen met vragen en aan Facebook te zien word het misschien zelfs schaatsten :). Maar ik had natuurlijk graag 38 kindertjes in mijn koffer mee terug genomen, maar zo zit de wereld helaas niet in elkaar!

Ik zou het dit keer kort proberen te houden, voordiegene die niet de consentratie hebben om mijn lappen tekst door te lezen ;) Maar het probleem is gewoon, dat hier veels te veel gebeurt!

De afgelopen drie weekenden stonden kort samengevat eigenlijk uit Stand, Strand en nog eens Strand. Voor de variatie ben ik eerst naar Una Watuna gegaan (kan je geweldige pizza's eten), daarna naar Hikaduwa (hele vracht kadootjes voor thuis aangeschaft ;)) en tot slot was ik dit weekend eigenlijk gewoon in het dorpje te vinden waar ook mijn gast gezin zich bevind.

Vrijdag hadden we namelijk de Social met P.A. in het Baby weeshuis in Galle. Het is altijd weer heftig als ik daar ben geweest! De kinderen in het weeshuis waar ik werk leven dan misschien niet onder ideale omstandigheden en van inviduele liefde en aandacht, structuur en meer middelen als een bed en eten is niet te spreken (al probeer ik wel enigzins structuur en liefde te geven). Maar opzich hebben ze wel de kans om naar school te gaan, is de sfeer er gezellig en word er hard aan de weg getimmerd om de omstandigheden te verbeteren.
In het baby weeshuis zit er weinig verandering in, is de hygiene ver te bekennen en hoor je Non-stop huilende kinderen. Maar om wat aan de hygiene te doen hebben we met een groep van 20 man alle bedjes, matrassen, vloer en klamboes schoongemaakt.

Na de grote schoonmaak ben ik nog met Maren en Tineke naar het Galle fort gegaan om nog meer kadootjes te shoppen (vooral Mama word verwend bij terug komst ;)).

Zaterdag ben ik naar het Weeshuis gegaan en aan het einde van de middag kwam Maren uit Panadura. Mijn host mama had namelijk zondag een bruiloft en zonder te vragen, kreeg ik toch wel een ingeving dat ze graag had dat we van zaterdag tot maandag ergens anders sliepen. Ik ben toen maar naar de overkant verhuisd voor 2 nachtjes. We waren de enigste gasten in het Guest House. Het waren twee hylarische dagen! Van Batik/Sarree shoppen, afwassen van ons zelf meegenomen ontbijt, het weeshuis bezoeken waar twee vrouwen op bezoek kwamen die er uit zagen alsof ze bij het boeken bij een All inclusief reis een foutje hebben gemaakt, voor het eerst een Sri Lankaans LEKKERE maaltijd te hebben gegeten, de AloeVera plant te hebben ontdekt voor onze verbrande huid tot slot de BootSafarii.

Voor de rest ben ik de afgelopen weken druk bezig geweest met de Schilder uit te hangen en als Fotograaf! Vooral het schilderen was een succes. Ik geef wel gelijk toe dat dat niet door mijn schilderkunsten kwamen ;) Na het schilderen van de muren was namelijk ook gelijk ikzelf en de vloer mee geschilderd. Maar de bloemen, dieren en vlindes die we later op de muren hebben geschilderd om het huis van de kinderen wat vrolijker maken ging mij beter af. Ook vonden de kinderen het geweldig om mee te helpen, en waren ze allemaal trots op het eind resultaat. Het was geweldig om dit samen met de kinderen te kunnen doen en te zien hoe erg ze hebben genoten onder het schilderen. Ook ben ik druk geweest om een potret foto te maken van alle kindertjes, een groepsfoto en nog wat spontante foto's. Ik wil namelijk ieder kind een mini foto album geven met een paar foto's van hunzelf etc. als ik weg ga. Ze vinden het namelijk heel leuk om op de foto te staan maar ze hebben helemaal geen foto's van hunzelf. Ze zullen het vast fanatstisch vinden!

Ook heb ik vorige week het Holland Sumwathi Home bezocht. Ik wist niet geheel wat ik moest verwachten toen ik er heen ging. Maar het ging al mijn verwachtingen ter boven! Het weeshuis is opgericht na de Tsunami door een Hollandse vrouw. In de loop der jaren is het een heel dorp geworden met 19 huizen. In ieder huis wonen 8 kinderen en 1 Care mother. Ze krijgen er les, ze hebben een peuterspeelzaal, ruimte wat lijkt op een techniek lokaal, en veel naai machines en ze hebben zelfs een soort van ziekenhuis op het terrein. We kregen er net het gevoel dat we eigenlijk liepen door een vakantie park in Italie, zo mooi was het. Het gehele project word nu geleid door locall people, maar wel met structuur en heel veel liefde voor de kinderen. Dat voel je gelijk. De kleren, het eten en school word betaald door fondsen uit Nederland. Zo'n tehuis gun je voor ieder kind die door omstandigheden niet thuis kan wonen!

De aankomende vier dagen ben ik gewoon in het Anula Girls Home te vinden :) Wel ga ik nog naar Ambalangoda om spullen aan te schaffen voor de kinderen zoals nieuwe schooltassen, wasbakken en mijn foto project afmaken. Vrijdag is het een feestdag in Sri Lanka waardoor ik op mijn laatste dag met de kinderen de kans heb om ze mee te nemen naar het strand :) Ze wonen namelijk op 15 minuten loop afstand van het strand maar ze zijn er nog nooit geweest ?! Zaterdag staat vooral in het teken van mijn tas inpakken en om 7 uur in de avond ga ik naar het vliegveld in Colombo om weer te beginnen aan mijn terug reis.

Ik wil nogmaals Iedereen bedanken die geld voor het weeshuis hebben gedoneerd :) Met jullie hulp heb ik veel in het weeshuis kunnen veranderen. Wel heb ik nog geld over. Ik zet het allemaal op een nieuwe rekening. Kim gaat namelijk iets opzetten voor het meisje met de brandwonden, daarvoor kan ik dan het geld in de toekomst gebruiken! Ik houd jullie daarover allemaal geheel op de hoogte ;)

Ook wil ik alle andere bedanken die met mij de afgelopen maanden hebben meegeleefd, reacties hebben geplaatst en kaarten hebben gestuurd :)
Ik vind jullie allemaal super Lief, leuk en ben heel blij met jullie.

Sri Lanka was een totaal ander land dan India. Zo heb ik dat teminste ervaren. In India voelde het alsof ik in een totaal andere wereld terecht was gekomen. Het was er altijd druk, vies, zweterig en ondanks alle armoede en de soms was bizarre cultuur vond ik het er geweldig. Sri Lanka straalt meer rust uit (komt ook vooral doordat het boedistisch is) en het is natuurlijk een opkomstig toeristen eiland aan het worden. Dat geeft een andere sfeer. Naar India wil ik zeker terug om het land en natuurlijk Juultje haar weeshuis. Met het land Sri Lanka heb ik iets minder maarals ik de mogelijkheid heb zou ik heel graag Anula Home weer willen bezoeken!

Om het niet langer te maken dan het denk ik toch is geworden (a) Sta ik voor de andere (Typishe, Geniale en vooral Cultuur verschillen) verhalen van de afgelopen maanden/weken parraat om dat bij thuis komst te vertellen. Wie dat leuk vind kom ik met alle liefde bij terug komst langs om te koken ;)


De afgelopen 5 maanden heb ik heel erg genoten, vooral veel geleerd en heb ik ook wat mindere leuke momenten mee gemaakt! Deze ervaring ga ik nooit vergeten.

In de toekomst wil ik mij blijven inzetten voor kinderen die het minder hebben op de wereld en hoop ik nog veel meer landen te mogen ontdekken! Maar eerst nu thuis komen.

Liefs en Dikke Knuffel Chriske,

Ps. Nu kan ik zeggen Tot snel :) en hopelijk tot op de ijsbaan!

  • 21 Januari 2013 - 16:29

    Dirk Jan:

    Chriske, கண்ணே

    நான் சமீபத்தில் உங்கள் அற்புதமான கதைகள் மகிழ்ந்தார். இன்னும், நான் நீங்கள் அனுபவிக்க விரைவில் "வாழும்" மீண்டும் சந்தோஷமாக இருக்கிறேன். வரவிருக்கும் நாட்களில் மகிழ்ச்சியை விரைவில் நீங்கள் பார்க்க!

    அன்பை,

    உங்கள் பெரிய அண்ணன்

    tip: google translate ;-)

  • 21 Januari 2013 - 16:34

    Stichting Muses:

    Hoi Chriske,

    Wat een mooi verhaal! En wat heb je veel gedaan en meegemaakt.
    Het zal vast weer enorm wennen om in Nederland te zijn. (alleen al door het klimaatverschil ;)
    Ik zie je 2 maart op de terugkomdag!

    Gr Romy
    www.hetvrijwilligersnetwerk.nl

  • 21 Januari 2013 - 17:43

    Marga:

    Spannend hoor Chriske, ik verheug me op zondag, geniet van deze laatste dagen. liefs,mama

  • 23 Januari 2013 - 15:11

    Anneke Nieman-Dijk:

    Lieve Chriske,
    Ik heb genoten van je verhalen en de prachtige foto's!!!!!
    Goede reis naar huis en alvast:
    Welkom terug in Tienhoven

    groetjes,
    Anneke Nieman

  • 23 Januari 2013 - 19:11

    Martine:

    Lieve Chriske,

    Je sluit af met weer een prachtig verhaal. Het zal wel weer erg wennen voor je zijn als je thuis bent. Je zal de drukte en warmte van de kinderen denk ik heel erg missen. Bereid je maar voor op een groot temperatuurverschil, het is hier echt winter!!!Maar ook weer zo leuk.
    goede reis en ik hoop je snel weer te zien.

    Liefs,

    Martine

  • 24 Januari 2013 - 11:05

    Annie Odijk.:

    lLieve Chrisk.

    Wat heb je weer veel meegemaakt,voor ons niet te bevatten.
    Fijn dat je deze week nog leuke dingen kon doen met de kinderen,
    zij zullen je wel erg missen.
    Wij zijn blij als je weer thuis bent en jebelevenissn kunt vertellen.

    Nou chriske nog veel sterkte met het afscheid nemen, wij kijken naar je uit.
    Een dikke knuffel van Oma en oom Dick.

  • 25 Januari 2013 - 13:03

    Bert De Pijper:

    Hoi Chriske, ik heb al je reisverslagen etc altijd gelezen. Als je nu weer thuis bent dan hou ik weer tijd over. Een voorspoedige thuisreis en misschien kan je nog deelnemen aan de wedstrijden op het ijs. Eef en Bert de Pijper(de bijna buren)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chriske

Lieve Familie&Vrienden, Via mijn blog houd ik jullie op de hoogte van al mijn reis avonturen! Mijn aankomende reis gaat weer naar het fascinerende en mooie India. Liefs chriske

Actief sinds 02 Mei 2012
Verslag gelezen: 711
Totaal aantal bezoekers 23519

Voorgaande reizen:

30 April 2016 - 06 Juni 2016

Stage ~ Umang

29 Juli 2012 - 28 Januari 2013

My Big Adventure

Landen bezocht: